Genbrug er det nye sort og meget mere.
Medmindre du har boet på en øde ø de sidste 3 til 5 år, så kunne du ikke have undgået at støde på nogle af de mange nye bæredygtige koncepter der stormer frem I Danmark.
Trends som genbrug, secondhand, bæredygtighed, thrift, upcyclin, reuse, cirkulær økonomi, grøn omstilling og mange flere er blevet det nye sort.
Vi skal ikke mange år tilbage i tiden, for at finde en periode hvor loppemarkeder genbrug og secondhand var for nørder og bedstemødre. Men sådan er det bestemt ikke mere. nu er det de unge og smarte der går i genbrugstøj og indretter hjemmet med loppefund.
Der er nok ingen af os der længere er i tvivl om at hvis vi skal efterlade en beboelig klode til de næste generationer, så skal der ske meget snart ske store ændringer i vores adfærd og forbrugsmønstre.
Det lineære forbrug, som mange af os er vokset op med og har været vant til fra barnsben af, som en del af køb og smid væk generationen er ikke længere en holdbar måde at være forbruger på. Der skal nye boller på suppen, en ny tankegang i forhold til hvad der kan betale sig at genbruge eller reparere.
Som en del er køb og smid væk generationen, har vi været vant til at beregne omkostningerne alene ud fra tids ressourcer eller trends modeblade. Den mentalitet og tankegang bliver i disse tider stærkt udfordret at den unge generation.
En eksplosiv udvikling.
Få bare et par år siden var det den lidt nørdede bogholder eller bibliotekar type der havde sin mulepose, med på indkøb. vi andre smed barre to tre bæreposer op på rullebåndet når vi gjorde vores daglige indkøb. for mange var det nærmest pinligt at medbringe brugte poser fra sidste indkøb, for slet ikke at tale om hvor pinligt det var hvis poserne stammede fra et konkurrerende supermarked. På rekordtid er der kommet ny trend, langt de fleste medbringer nu indkøbsposer som pludselig sagtens kan bruges igen og igen. Samtidig er salget er mere eller mindre kreative indkøbsnet eksploderede og der er gået high fashion i eksklusive indkøbsnet. hvem havde forestillet sig er en eksklusiv ”mulepose” en dag kunne koste mange hundrede kroner?
I kølvandet på denne nye bølge af genbrug og cirkulær økonomi er der opstået en lang række nye bæredygtige virksomheder. For eksempel de populære loppesupermarkeder som Guld og Rod kæden eller modesupermarks konceptet Reshoppit der giver brugerne mulighed for at sælge deres brugte tøj.
Herudover oplever vi i øjeblikket et boom af nye secondhand og vintagebutikker, Der skyder op alle vegne, både fysisk og online. Det er for eksempel koncepter som
Babe I’m vintage. Drevet af de unge iværksættere kræfter, der er ikke kun fokusere på indtjening og bundlinje, men i ligeså stor grad fokuserer på bæredygtighed, miljø og grøn omstilling.
Fremtiden kommer stærkt.