Se argumenterne: Derfor bør registreringsafgiften nedsættes (2022)

//

Registreringsafgiften er vældig omdiskuteret herhjemme i Danmark – primært fordi den er så høj, sammenlignet med andre lande. Men bør vi sænke registreringsafgiften – og hvis ja, hvorfor? Se alle de gode argumenter for at sænke registreringsafgiften her på siden. Du kan også læse meget mere om registreringsafgiften på siden her.

Registreringsafgiften er en grundløs indtægt

Det første argument for at fjerne registreringsafgiften er, at registreringsafgiften er en grundløs indtægt.

Konkret mener vi, at der ikke er nogen årsager til, at biler i dag skal beskattes tungt – andet end, at staten selvfølgelig får nogle penge i kassen. Man vil ikke opnå noget andet specifikt med netop denne afgift.

Når vi kan sige dette med så stor sikkerhed, så skyldes det, at registreringsafgiften oprindeligt blev indført 1. januar 1925 for at begrænse importen af luksusvarer til Danmark. Der var behov for at styrke den danske valuta, og registreringsafgiften skulle sætte en stopper for bilimporten.

I dag nævnes dette ikke med ét eneste ord længere. Til gengæld er den sidste forhøjelse af registreringsafgiften i 1977 blot begrundet med, at så kunne staten på x antal millioner mere i kassen til at finansiere et stigende offentligt forbrug. Og når kritiske politikere i dag påpeger, at vi bør sænke registreringsafgiften, så er der ingen informerede afvisninger af forslaget. Man skulle ellers tro, at en afvisning ville komme med en begrundelse om, at en fjernelse af registreringsafgiften ville gå ud over udvalgte områder.

Men nej. Registreringsafgiften er derfor en grundløs indtægt. Der er ingen grund til, at vores biler skal koste så meget som de gør.

Det koster næsten intet for statskassen at nedsætte registreringsafgiften

For det andet, så koster det ikke meget at nedsætte registreringsafgiften. 

I 2018 bad Liberal Alliance Finansministeriet om at beregne hvilke konsekvenser en nedsættelse af registreringsafgiften ville få for de offentlige finanser. Konkret ville man have ministeriet til at finde ud af hvad der ville ske, hvis man nedjusterede 150%-satsen på dyre bilers sidste kroner til en flad afgift på 85%.

Resultatet var slående. Det ville stort set ikke koste noget som helst. Blot 100 millioner skulle staten blåstemple som følge af denne ændring. Og 100 millioner er intet ud af et offentligt budget på 1000 mia. kr.

At nedsætte registreringsafgiften gavner både miljø og sikkerhed

Sidst, men ikke mindst, så gavner en lavere registreringsafgift både miljøet og sikkerheden i trafikken.

Årsagen er, at hvis registreringsafgiften sænkes, så bliver bilerne billigere. Og billigere biler betyder, at familier i Danmark vil få råd til mere moderne biler. Og de moderne biler er både sikrere og udleder mindre CO2.

Så er der altså ikke så meget at rafle om. Få nedsat den registreringsafgift – og det i en rasende fart.