Tesla CEO Elon Musk om humanoide robotter: Der er stadig meget arbejde at gøre

//

Tesla CEO Elon Musk om humanoide robotter: “Der er stadig meget arbejde at gøre

Tesla (TSLA) CEO Elon Musk viste selskabets seneste prototype af sin humanoide robot, også kendt som Optimus, fredag på selskabets AI Day i Palo Alto, Californien.

“Der er stadig meget arbejde at gøre for at forfine Optimus og forbedre den,” sagde Musk og sagde på et tidspunkt, at Optimus ville være tilgængelig inden for tre-fem år.

Musk fremhævede målene om at udvikle Tesla-robotten i fart og i skala på et tidspunkt, da virksomhedens “grove udviklingsrobot” gik, vinkede og dansede på scenen.

“Optimus er designet til at være en ekstremt dygtig robot, men fremstillet i meget store mængder – sandsynligvis i sidste ende millioner af enheder”, sagde Teslas administrerende direktør Elon Musk. “Den forventes at koste meget mindre end en bil. Så jeg vil sige sandsynligvis mindre end 20.000 dollars.”

Elbilsproducenten viste også en “demo” af sin næste generation af robotter, som Tesla har til hensigt at producere med aktuatorer og batteripakker designet internt. Denne robot gik ikke på egen hånd.

Humanoide robotter forventes i første omgang at blive indsat i Tesla-fabrikker til at udføre gentagne opgaver, såsom at bære genstande fra et sted til et andet. Musk forestiller sig i sidste ende, at Optimus kan erstatte menneskelig arbejdskraft i andre produktionsmiljøer og endog udvides til at omfatte husholdningsopgaver eller yde ledsagelse.

“Jeg tror, at dette har potentiale til at blive mere betydningsfuldt end bilbranchen med tiden”, sagde Musk på en indtjeningssamtale i januar.

Tesla har for nylig optrappet ansættelsesindsatsen for sit Autopilot- og robotteam med omkring 20 stillingsopslag for software- og firmwareingeniører, forskere inden for dybdeindlæring, aktuatorteknikere og praktikanter. AI Day-arrangementet havde til formål at rekruttere nye talenter.

Nogle eksperter har udtrykt skepsis over for, at Tesla vil være i stand til at indfri sine løfter, i betragtning af de særlige udfordringer, som robotter står over for i uforudsigelige situationer, samt virksomhedens rekord i at forsinke meget ventede produkter, såsom Cybertruck.

Musk forblev idealistisk med hensyn til, hvad virksomheden kunne udrette ved at bruge det, den har lært af at lave biler, og anvende det på automatiserede robotter.

“Vi ønskede virkelig at vise Teslas dybde og bredde inden for kunstig intelligens, computerhardware, robot aktuatorer og virkelig flytte opfattelsen væk fra blot at være et bilfirma”, sagde Musk.