Du har hørt om SEO, og du tænker, hvad er det egentligt, det vil jeg med denne artikel hjælpe dig med at forstå.
SEO eller søgemaskineoptimering er processen med at gøre et websteds markedsføring og tekniske evner mere fordelagtige for søgemaskinerne, med det formål at opnå større webtrafik og forbedre webstedets synlighed.
On-Page SEO: Denne type optimering henviser til alle de ting, du kan gøre på dit eget websted for at hjælpe det til at ranke højere på søgemaskinernes resultatsider (SERP). Dette omfatter optimering af dine titler, beskrivelser, overskrifter, billeder og andre elementer på dit websted.
Off-Page SEO: Som navnet antyder, omhandler off-page SEO alt det, der sker uden for dit websted, og som kan påvirke din placering i SERP’erne. Dette omfatter at få links fra andre websteder (linkbuilding), signaler fra sociale medier og bare det at blive nævnt på andre hjemmesider.
Men hvorfor skal man så bruge tid og penge på SEO? For det første er SEO en fremragende måde at få mere trafik til dit websted på. Og jo mere trafik du har, jo større er dine chancer for at skabe salg eller kundeemner
Desuden kan SEO hjælpe dig med at opbygge tillid og troværdighed hos potentielle kunder. Når alt kommer til alt, hvis dit websted vises øverst på søgemaskinernes resultatsider (SERP), så må det betyde, at du ved, hvad du laver!
Endelig kan SEO give dig en bedre ROI end nogle andre markedsføringskanaler. Det skyldes, at det er en langsigtet strategi, og når du først har opnået gode placeringer, vil du generelt fortsætte med at nyde godt af dem i lang tid fremover
Det er altså vigtigt at man har råd til at investere i SEO, i en periode før man begynder at se resultaterne, til gengæld vil det det er det hele værd, da du vil få mere trafik og salg fra dit websted.
SEO er ikke en engangsforeteelse, og det er heller ikke noget, du kan indstille og glemme – det er en løbende proces, der skal overvåges og justeres regelmæssigt, hvis du ønsker at bevare (eller forbedre) dine placeringer.
Du har måske hørt om begreber som teknisk SEO , on-page SEO og off-page SEO. Disse er alle forskellige aspekter af en større proces
Men det er heller ingen hemmelighed at det kan være svært at gennemskue hvordan seo virker, og hvad man skal gøre for at opnå de gode placeringer i søgeresultaterne, jeg har fundet en fantastisk dybdegående guide på dansk til SEO optimering. Du kan læse den lige her: SEO optimering guide
Den er spækket med alt hvad du skal vide for at optimere din hjemmeside til søgemaskinernes hårde kriterier og den er også let at forstå og følge!
Teknisk SEO: Denne type optimering omhandler de tekniske aspekter af dit websted, der kan påvirke din placering, f.eks. webstedets hastighed, struktur og webstedsarkitektur.
Opbygning af links: Links fra andre websites er en af de vigtigste rankingfaktorer for SEO, så det er vigtigt at fokusere på at få links af høj kvalitet til dit website
Mobiloptimering: Da flere og flere mennesker bruger deres mobiltelefoner til at søge på internettet, er det vigtigt, at dit websted er optimeret til dem. Dette omfatter et mobilvenligt design, hurtig indlæsningshastighed og relevant indhold
SEO kan være en kompleks og tidskrævende proces, men det er absolut det hele værd, hvis du ønsker at generere mere trafik og salg fra dit websted. Ved at følge tipsene i denne artikel kan du komme i gang på rette spor!